Nina’s eerste week

De eerste resultaten zijn binnen *drumroll*, hieronder het debuut van Nina!

———

Mijn VeganChallenge is nu al bijna op de helft en ik kan er ontzettend veel over zeggen, maar wat ik ten eerste even kwijt wil: ik heb honger. Altijd. Honger. Er lijkt geen einde te komen aan mijn cravings en ik eet elke dag dan ook alles wat op mijn pad komt. Vooral fruit heeft het zwaar te verduren, want daarvan weet ik altijd zeker dat het mág. Hoe dat komt, die honger, daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Ik heb namelijk de afgelopen twee weken ondervonden dat je superlekkere vegan pasta, bami of wraps kunt maken, welke ook nog eens hartstikke goed vullen! Zoals deze: penne met gele paprika, erwtjes, ui en baba anoush. Mix dit door elkaar en je hebt een kleurrijke én smakelijke maaltijd op tafel staan (ik vond dit recept op internet onder de noemer ‘vegan pasta carbonara, wat ik wel een beetje misplaatst vind want de smaak verschilt toch wel echt). Of wat dacht je van dit recept: tagliatelle met champignonroomsaus. De roomsaus hebben we (mijn goede vriendin Lisa en ik) gemaakt door geroosterde hazelnoten en rijstroommelk met elkaar te mixen. Het smaakte volgens ons zelfs nog beter dan gewone roomsaus. Beter dan roomsaus, kun je het voorstellen?! Gouden tip: zorg wel dat je een goede blender hebt, anders kunnen er gewonden vallen (en worden je nootjes niet fijn genoeg).

Lisa zei vorige week dat ze de VeganChallenge goed vond meevallen, maar is er ondertussen wel mee gestopt. De voornaamste reden: kaas. Onze grote liefde kaas is niet meer en dat is voor ons erg moeilijk. Kaas is normaal gesproken de stralende zon in ons vegetarisch universum en na een paar dagen begonnen we onze broodjes met roomkaas en kaastosti’s te missen. Helaas konden we in veel supermarkten ook geen vegan kaasvarianten vinden. Dit kwam niet omdat we niets konden zien door onze tranen, maar omdat er bij Albert Heijn, Coop of Jan Linders simpelweg weinig vegan voedsel te vinden is. Bij Jumbo hadden ik overigens wel succes. Jumbo verkoopt ‘Wilmersburger’, vegan kaasplakken voor iets meer geld dan dat je normaal voor gesneden kaas zou neerleggen. Wel net zo lekker? Ja! Tenminste… als het gesmolten is. Wilmersburgerplakjes eten zonder dit te smelten is nog niet voor me weggelegd, daarmoet je een hardcore veganist zijn. Denk ik. Je kunt er in ieder geval hemelse tosti’s mee maken.

Over zuivelvervangers gesproken: Sojamelk staat in die lijst op de eerste plek. Ik heb nu bijna alle smaken uitgeprobeerd (naturel, banaan, chocolade, vanille maar ook amandelmelk) en ik ben fan. Sojamelk zal nooit meer uit mijn leven verdwijnen. In de koffie of met cornflakes geeft het gewoon nét die extra dimensie die je ochtend nodig heeft! Oké, misschien overdrijf ik hier een beetje, maar het is gewoon wel echt een goede variatie op het glas melk dat ik normaalgesproken zou nemen. Ook alle tofugerechten die ik tot nu toe heb geproefd zijn het proberen waard. Zo kreeg ik van een vriendin een recept voor ‘scrambled egg tofu’, wat eigenlijk weer helemaal niet naar scrambled egg smaakte (net zoals de pasta ‘carbonara’) maar wel een stevig en lekker ontbijtje vormde. Ik mis mijn eitje op zondag, maar dit ga ik deze zeker vaker maken.

Tenslotte wil ik nog iets kwijt over een vegan vleesvervanger, namelijk soja kipstukjes van Vivera. Deze heb ik gebruikt toen ik bami maakte (natuurlijk met noodles die niet gemaakt zijn van ei!) omdat mijn dinerpartner graag wat ‘vlees’ wilde door haar eten. Zij is een carnivoor in hart en nieren. Ondanks dat ik als vegetariër vlees niet mis in gerechten, was dit best een succes! De kipstukjes hebben een hele malse structuur en met wat kruiden eroverheen zou ik het zelf niet kunnen onderscheiden van echte kip.

Veganistisch eten is dus helemaal niet zo’n straf (op de honger na, maar misschien zijn dat wel gewoon de hormonen of het weer). Zolang je van tevoren zorgt dat je ingrediënten al in huis liggen, is niet cheaten geen probleem. Met een lege maag naar de supermarkt is overigens geen goed idee, want je moet wel echt alle labeltjes checken en dat kost tijd. Wist je bijvoorbeeld al dat er in de meeste chips melk zitten?! Veganistisch eten is ook iets prijziger dan normaal eten en je moet ook goed opletten dat je veel afwisselend eet. Zo is altijd dezelfde soort groente eten niet voldoende om alle voedingsstoffen die je nodig hebt uit te halen en is het verstandig om vitamine B12-tabletten te slikken om je lichaam een stukje op weg te helpen. -Edit van Miriam: B12, calcium, en nog veel meer voedingsstoffen kan je tekort komen. Hou dus goed bij wat je wel en niet binnenkrijgt met een voedingsberekeningsprogramma, en neem daarvoor supplementen!

Mijn conclusie tot nu toe is dan ook: veganistisch eten is leuk, lekker en afwisselend als je er even je best voor doet. Maar of ik een leven zonder echte kaas volhoud? Dat is nog even bezien. Lisa heeft in ieder geval vandaag genoten van haar broodje gezond mét kaas.

Plaats een reactie